مقالات

اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع

اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع

اکثر ما زمانی که می خواهیم محصولی را خریداری کنیم در نگاه اول با جعبه آن مواجه می شویم و اگر بسته بندی کالا جذابیت کافی را داشته باشد می تواند ذهن ما را تحت تاثیر قرار دهد و وادارمان کند که محصول را خریداری نماییم. بنابراین باید طراحان اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع را رعایت کنند تا جلوه زیبایی را برای خریدار و محصولات ایجاد کنند.

در عصری که ما در آن زندگی می کنیم به هر میزان که طرح جعبه یا بسته بندی کالاها جذاب تر به نظر برسد تقاضا برای خرید آن بالا است و فروشنده هم به این طریق می تواند محصولات زیادی را به فروش برساند و به سود بالایی دست پیدا کند.

در صورتی که در طراحی جعبه و بسته بندی ها تمام استانداردها رعایت شود و ابتکار و خلاقیت هم چاشنی آن گردد مشتری در نگاه اول جذب آن می شود و تمایل به خرید یا استفاده را پیدا می کند؛ اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع مبحث مورد بررسی این مقاله از میران باکس می باشد و شما اگر طالب این هستید که در این باره سطح دانسته های خود را بالا ببرید، حتما به مطالعه محتوای زیر روی آورید.

اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع

چرا طراحی جعبه و بسته بندی اهمیت زیادی دارد؟

چرا طراحی جعبه و بسته بندی اهمیت زیادی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که طراحی بسته بندی در بین برندهای مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که بخش زیادی از سود و درآمد مربوط به طراحی جعبه های و بسته بندی ها می باشد؛ در اصل زمانی که شما برای محصولات تان از جعبه های بسته بندی متنوع و شیک استفاده کنید مخاطب زیادی جذب آن می شوند و فروش شما در این حالت به بالاترین میزان ممکن می رسد.

با توجه به یک ضرب المثل قدیمی که می گوید عقل مردم در چشم ان ها است باید به شما بگوییم جعبه و بسته بندی اولین چیزهایی هستند که مشتریان در زمان خرید با آن ها روبرو می شوند، پس این موضوع مهم است که طراحی جعبه ها و بسته بندی ها به زیباترین حالت ممکن انجام گیرد.

اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع به چه شکل می باشند؟

برای طراحی جعبه و بسته بندی اصول و نکات زیادی وجود دارند که تمام طراحان موظف به رعایت و به کارگیری آن ها هستند که ما اصلی ترین آن ها را در ادامه مطلب برایتان مطرح خواهیم کرد.

  • طراحی مبتکرانه و جذاب: یکی از اصلی ترین نکات طراحی و چاپ جعبه و بسته بندی، استفاده از طرح های مبتکرانه و جذاب می باشد؛ در حقیقت زمانی که شما برای طراحی یک جعبه یا بسته بندی خلاقیت به خرج می دهید و مفهومی را در آن به کار می برید مشتری به راحت ترین شکل ممکن پیام شما را درک می کند و در همان نگاه اول جذب محصول می شود.
  • جالب است بدانید که بیشتر افراد و طراحان جعبه های بسته بندی را شبیه به فروشندگان خاموش می دانند که اگر به شکلی منحصر به فرد طراحی شوند، می توانند توجه افراد را به سمت خود جلب کنند و در انتها هم مشتری را ترغیب به خرید سازند.
  • پس می توان نتیجه گرفت که یک طراحی خوب و خلاق برای جعبه های بسته بندی می تواند اذهان را به شدت تحت تاثیر درآورد و در بسیاری از فروشگاه ها هم دیده ایم که جعبه های بسته بندی که از طراحی های نوآورانه هماهنگ با محتویات درون خود برخوردار هستند در برابر کالاهایی که سطح کیفی بالاتری دارند؛ ولی بسته بندی آن ها چندان مطلوب نیست از فروش بیشتری برخوردار هستند و تقاضا برای خرید آن ها بالا می باشد.
  • داشتن فرم مناسب: در واقع انتخاب یک فرم و حالت مناسب برای جعبه بسته بندی محصولات براساس ساختار کالاها و اندازه شان تعیین می شود؛ در بیشتر مواقع جعبه های بسته بندی که از یک فرم ساده برخوردار هستند می توانند که پیامی را در کوتاه ترین زمان به مخاطب انتقال دهند؛ ولی توجه داشته باشید زمانی که برای یک محصول و کالای جدید قصد دارید جعبه طراحی کنید بهتر است که از فرم های خلاقانه تر استفاده نمایید تا مخاطب سریعا جذب آن ها شود.
  • استفاده از لوگو و آرم: همان طور که می دانید بر روی بیشتر جعبه های بسته بندی لوگو شرکت سازنده وجود دارد و استفاده از این نماد جزو مهم ترین اصول طراحی بسته بندی به جهت جذب افراد به شمار می آید؛ طراحی آرم برای جعبه بسته بندی باید به شکلی باشد که فرد قادر باشد رابطه میان کالا و فضای بسته بندی و لوگو را دریابد.
  • استفاده از طرح و رنگ مناسب: در اصل افراد با دیدن طرح و رنگ مناسب بسته بندی ها برای خرید محصولی انگیزه پیدا می کنند و برگزیدن یک طرح و رنگ مناسب و جذاب یکی از عمده ترین اصول طراحی جعبه و بسته بندی محصول می باشد که در جذب مخاطبان تاثیر بسزایی دارد.
  • توجه داشته باشید زمانی که شما از بسته بندی های زیبا، جذاب و حرفه ای برای کالاهای خود استفاده می کنید مخاطب به این نتیجه می رسد که با فردی حرفه ای و کار درست مواجه است و این موضوع باعث می شود که وی اعتماد بیشتری به شما داشته باشد و تلاش کند که از محصولات و کالاهایتان استفاده نماید.
  • برای طراحی جعبه بسته بندی باید از رنگ های متناسب با محصولات استفاده کرد و شما نباید که تحت هیچ شرایطی از هر رنگ و طرحی که دوست دارید استفاده کنید؛ به عنوان مثال اگر تولید کننده محصولات بهداشتی هستید؛ نباید که از طرح های تجملاتی و یا رنگ های سنگین و جیغ برای جعبه بسته بندی محصولات خود استفاده نمایید.
  • جذاب و چشمگیر بودن بسته بندی: یکی دیگر از نکاتی که برای طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود، جذاب و چشمگیر بودن جعبه می باشد؛ در فروشگاه های مختلف یک محصول با برندهای متعدد وجود دارد و شما برای این که بتوانید محصول خود را از سایر رقبا متمایز سازید باید بسته بندی آن را طوری طراحی کنید که زیبا و چشم نواز باشد و در همان نگاه اول مشتریان را به سمت خود بکشاند.
  • به این نکته توجه داشته باشید که برای طراحی جعبه بسته بندی به هیچ عنوان به سراغ طرح های تجملاتی و عجیب غریب نروید و تا حد امکان بکوشید که از طرح های ساده و در عین حال چشمگیر استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله دانستید که اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع چیست و اگر می خواهید برای محصولات خود جعبه طراحی کنید به این نکات و اصول حتما باید توجه کافی داشته باشید و آن ها را در راس کار خود قرار دهید.

در صورتی که برای طراحی جعبه مهارت کافی را نداشتید می توانید برای این کار از مجموعه میران باکس کمک بگیرید؛ این مرکز با یک دهه سابقه درخشان در این زمینه می کوشد که کار طراحی بسته بندی، طراحی جعبه، طراحی لوگو، طراحی هارد باکس، طراحی کاتالوگ و … را برای مشتریان عزیز به بهترین شکل انجام دهد و آن ها را به موفقیت برساند.

در صورتی که تمایل به استفاده از خدمات طراحی و چاپ جعبه بسته بندی میران باکس را دارید می توانید برای برقراری ارتباط با کارشناسان این مجموعه از پل های ارتباطی زیر استفاده کنید.

یک نظر در “اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع

  1. وحید تالشی گفت:

    سلام
    ما از سایتتون برای بسته بندی محصولاتمون جعبه سفارش دادیم که از کیفیت و جنس راضی بودیم اما طراحی جعبه ها اونطور که مدنظر داشتیم نبود. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *