تفاوت بین بروشور و کاتالوگ در چیست؟ آیا شما جواب این پرسش را می دانید؟ بروشورها و کاتالوگ ها از موثرتریت شیوه های تبلیغاتی برای هر کسب و کاری به شمار می آیند که هف آن ها آشنایی افراد با یک برند، محصولات و خدمات آن است.
با توجه به این که بروشورها و کاتالوگ ها در ظاهر شبیه بهم هستند بیشتر افراد و صاحبان کسب و کارها زمان سفارش این دو ابزار با سردرگمی مواجه می شوند؛ به همین منظور ما این مقاله را برایتان تدوین کرده ایم تا شما با مطالعه آن به تفاوت بین بروشور و کاتالوگ پی ببرید و در این باره اطلاعات مفید و جامعی به دست آورید، با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.
بروشور چیست؟
قبل از آن که بخواهیم به تفاوت بین بروشور و کاتالوگ بپردازیم در ابتدا باید برای هر یک از آن ها تعریفی در نظر بگیریم؛ در جواب به این سوال که بروشور چیست؟ باید به شما بگوییم که بروشور یکی از اصلی ترین و موثرترین متدهای تبلیغاتی است که شما در اکثر مکان ها با آن روبرو شده اید؛ این ابزار همانند دفترچه یا کتابچه ای است که از چند صفحه یا لت کوناگون به تولید رسیده که هر کدام از این صفحات دربردارند اطلاعات آموزشی یا تبلیغی برای معرفی محصولات و خدمات یک برند یا نحوه استفاده از آن ها هستند.
در نظر داشته باشید اغلب بروشورها بیشتر به عنوان یک معرف برای کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می گیرند که هدف آن ها آموزش یا تبلیغات یک برند و معرفی خدمات است؛ به عنوان مثال حتما به رستوران های مختلف رفته اید و می دانید که زمان انتخاب غذا منویی در اختیارتان قرار می گیرد که شما با لیست غذاهای موجود و قابل سفارش در رستوران آشنا شوید که این منو می تواند یک بروشور باشد.
کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ نیز مانند بروشور حالت کتابچه ای دارد که اطلاعات جامع و کارآمدی درباره یک محصول در آن نوشته می شود و به عنوان راهنما در اختیار افراد قرار داده می شود؛ بیشتر افراد بر این باور هستند که کاتالوگ به عنوان واسطه ای بین خریدار و فروشنده است که در این دفترچه تمام مطالب و اطلاعات با جزئیات از یک محصول یا خدمتی در اختیار افراد قرار می گیرند؛ برای آشنایی و دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید که مقاله “کاتالوگ چیست” را مطالعه نمایید.
باید بدانید که کاتالوگ با اهداف گوناگونی طراحی می شود که کاربری های متعددی دارد و یکی از کاربردهای مهم آن مطلع کردن مشتریان و افراد است؛ مثلا امروزه بیشتر شرکت ها برای آن که اطلاعات مربوط به محصولات و خدماتشان را به طور جامع و کامل در اختیار مشتریان قرار دهند به طراحی کاتالوگ می پردازند.
توجه داشته باشید محتواهایی که برای طراحی یک کاتالوگ در نظر گرفته می شوند باید کامل باشند و بتوانند مشتریان را به بهترین شکل جذب کنند؛ در طراحی کاتالوگ سعی کنید که از مطالب کم، خلاصه و در عین حال کامل استفاده کنید تا مخاطب از خواندن خسته نشود و نوشته ها و متون را طوری به کار ببرید که افراد تمایل به خواندن یا دیدن آن ها داشته باشند؛ در غیر این صورت کاتالوگ برای تبلیغات نتیجه عکس و منفی دارد.
تفاوت بین بروشور و کاتالوگ
حالا که با تعاریفی جداگانه از بروشور و کاتالوگ اطلاعاتی به دست آوردید نوبت به آن می رسد که با وجه تمایزهای میان این دو ابزار نیز آشنا شوید.
- اولین تفاوت بین بروشور و تراکت کلی گویی و جزئی گویی در آن ها می باشد و این موضوع بدین معناست که کاتالوگ وظیفه معرفی محصولات و خدمات را با جزئیات دارد؛ در حالی که بروشور تنها به معرفی چند کالا یا خدمات به طور کلی می پردازد و شما اگر تمایل دارید که اطلاعات محصولات تان را به طور جامع در اختیار افراد بگذارید، باید از کاتالوگ استفاده کنید.
- دومین تفاوت بین بروشور و کاتالوگ در این است که خریداران و فروشندگانی که به صورت عمده به خرید یا فروش محصولات می پردازند از کاتالوگ استفاده می کنند؛ در صورتی که بروشور بیشتر برای آشنایی مشتریان و مخاطبان است.
- کاتالوگ و بروشور در قیمت نیز با یکدیگر در مغایرت هستند و قیمت کاتالوگ به دلیل این که برای تولید آن از کاغذهای ضخیم تر استفاده می شود گرانتر می باشد.
- کاتالوگ به علت این که تنها به عنوان یک رابط میان خریدار و فروشنده است در تعداد کم به تولید می رسد؛ اما بروشور به دلیل این که هدف آن آشنایی افراد از محصولات یک برند است در تعداد بالایی طراحی و تولید می گردد.
سخن پایانی
در مقاله مذکور به تفاوت بین بروشور و کاتالوگ پرداختیم و اطلاعات جامعی را در این باره در اختیارتان قرار دادیم؛ اگر بخواهیم از مطالب بالا به یک جمع بندی برسیم باید به شما بگوییم که اگر صاحب کسب و کار یا شرکتی می باشید فرقی نمی کند به صورت حضوری فعالیت دارید یا اینترنتی، شما باید در هر صورت از یک بروشور یا کاتالوگ مناسب برای معرفی و شناساندن محصولات و خدمات تان به افراد استفاده کنید.
با خواندن این مقاله تا حدودی با تفاوت میان کاتالوگ و بروشور آشنا شدید؛ به همین منظور اکنون می توانید با توجه به بودجه و نیازتان هر کدام از آن ها را برای تبلیغ کسب و کار خود انتخاب نمایید.
امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد؛ در صورتی که از عهده خودتان بر نمی آید که به طراحی کاتالوگ یا طراحی بروشور بپردازید می توانید برای انجام این کارها از تیم تخصصی مجموعه میران باکس کمک بگیرید.
مرکز چاپ و دیجیتال میران باکس یکی از مرحج ترین مراکز در زمینه چاپ و طراحی در تهران است که با به کارگیری منابع متخصص و دستگاه های پیشرفته می کوشد که خدماتی نظیر طراحی بروشور، طراحی کاتالوگ، طراحی جعبه هارد باکس، طراحی کلاسور، طراحی فولدر و … را با بهترین متریال ها و منصفانه ترین قیمت برای افراد در کوتاه ترین زمان انجام دهد.
به جهت ارتباط با مجموعه میران باکس برای سفارش طراحی کاتالوگ و بروشور لازم است که از پل های ارتباطی زیر استفاده کنید.
برای معرفی محصولات به مشتری از کاتالوگ استفاده کنم یا بروشور تا بیشترین بازدهی رو بتونم بگیرم؟